Zaznacz stronę

Lockdown powoli się kończy albo przynajmniej zmienia. Czas, gdy byliśmy zamknięci z najbliższymi 24/7 małymi krokami się kończy, choć jeszcze nie wiadomo dokładnie, jaki dalszy rozdział się wyłania. Starsze dzieci i młodzież do końca roku szkolnego zostają w domach. Nim wrócą do szkół (kiedykolwiek się to zdarzy), a tym samym do nowej normalności, warto domknąć ten czas zamknięcia, zatrzymać się i przeanalizować. Czego nas to doświadczenie nauczyło? Co w tym czasie w relacjach z nastolatkami zyskaliśmy?

 

Rozmawiałam dzisiaj z moją nastolatką – miałyśmy chwilę spokoju i bliskości przy wspólnym obiedzie. Podzieliłam się z nią wdzięcznością za nasze częstsze, niż przed lockdown’em wspólne posiłki, wspólne rozmowy, większą ilość czasu poświęcanego na wspólne oglądanie filmów, spacery, planszówki. Powiedziałam, że kontakt z nią jest dla mnie bardzo ważny i cieszę się z tego naszego wspólnego czasu. Ona odpowiedziała, że to jest fajne, ale że ona też tęskni za innymi (swoimi znajomymi) i swoim dawnym życiem i trudno jej z tym, że jedno zupełnie zastąpiło drugie. Zatrzymało nas obie pytanie, jak po powrocie „do normalnego życia” (pracy, szkół itp.) zadbać o jedno i o drugie, jak się znowu nie zagubić w zadaniach, terminach, powinnościach, czy przyjemnościach zewnętrznych. Nie znamy na to odpowiedzi. Czas pokaże i nas przetestuje. Dziś wiem, że w tym jakże ważnym czasie nastoletniości moich dzieci, bycie z nimi 24/7 było i jest szansą na pogłębienie naszej relacji.

 

Oczywiście nie zawsze było sielankowo. Czasem poziom emocji, kłótnie między nastolatkami, czy napięcia między dorosłymi a młodzieżą sięgały niemal zenitu. Marzeniem była, chociaż godzina bez dzieci w domu, chwila świętego spokoju. Jednak mimo to, gdy patrzę teraz, w ten spokojny dzień z dystansu na ten czas, widzę wiele plusów i nowych aspektów naszego bycia razem. Nie chcę o tym zapomnieć i nie chcę stracić tych nowych jakości w kontaktach z nastolatkami.

 

Co więc chcę pamiętać? Co warte jest uznania i utrzymania na dłużej?

 

Mogłam posłuchać, co i jak mówią ich nauczyciele. Dużo więcej dowiedziałam się, co w szkole działa dla moich dzieci, a co nie. Poznałam ich szkolny tryb funkcjonowania, ale też ten czas poza szkolny. Miałam okazję zobaczyć na ekranie ich znajomych, a z niektórymi nawet zamienić kilka słów.

 

Dzięki większej ilości czasu razem – w przerwach lekcji wspólne pieczenie ciasteczek, czy spontaniczne spacery z psem – mieliśmy więcej okazji do rozmawiania „o niczym”, ale to „nic”, które nie jest logistyką dnia, nie dotyczy zadań czy terminów zbliżyło nas do siebie i pomogło zobaczyć w sobie nawzajem człowieka.

 

Ten spokojny, nieśpieszny rytm dnia zniwelował wiele niepotrzebnych napięć i generowanych przez pośpiech emocji. Stworzył przestrzeń do mimowolnych spotkań w kuchni, przy stole, czy na tarasie. Okazję do rozmów o tym, jak to każdy z nas przeżywa i co o tym myśli. Pojawiła się ciekawość i zrozumienie, a wraz z nią szczerość i zaufanie.

 

Dowiedziałam się, że mój 16-latek czuje się niedoceniany, że chciałby, aby dostrzegać, co wnosi do wspólnego życia, zauważyć działania, jakie na rzecz domu wykonuje. A moja prawie dorosła córka ma dość dopytywania.

 

Przekonałam się, że moje nastolatki są naprawdę super odpowiedzialne i dojrzałe. Pomimo trudności i frustracji, jakie niesie zdalna nauka, codziennie wpinają się w lekcje o wyznaczonej porze, odrabiają zadane prace, wytrzymują te wiele godzin przed ekranem. I nawet wtedy, kiedy już padają ze zmęczenia i niemocy, radzą sobie, jak mogą najlepiej z emocjami i trwają dzielnie w tej sytuacji w poczuciu odpowiedzialności za swoją naukę.

 

Z braku dostępu do innych młodych ludzi, moje nastolatki miały więcej interakcji między sobą. Raz było burzliwie, raz spokojnie, jednak kluczowe, że mogły siebie pełniej poznać i zobaczyć swoje nawyki i sposoby działania. „Wbijały” wzajemnie do siebie na lekcje, przyglądały się, jak radzą sobie z zadaniami ze szkoły, wymieniały się pomysłami, jak okiełznać system szkolny i wymagania nauczycieli, nie rezygnując z czasu wolnego. Widzieć je współpracujące więcej i inaczej niż do tej pory – to było bardzo inspirujące i ciekawe doświadczenie.

 

Czego Ciebie nauczył lockdawn? Dużo się mówi o tym, co straciliśmy, jakie będą konsekwencje dla świata, gospodarki i społeczeństwa. A nas zatrzymuje pytanie. Co zyskaliśmy w życiu rodzinnym? Jakie nowe jakości pojawiły się we wspólnym byciu i budowaniu relacji z nastolatkami? Z pewnych jakości, które zyskaliśmy na nowo w tym czasie, już nie chcemy jako rodzina zrezygnować. Pytanie, jak teraz zadbać o czas na rozmowy, widzenie siebie nawzajem ze swoimi pasjami, potrzebami, gdy wróci stara lista „zadań do wykonania” i tempo życia. A może nie wróci. Może droga do relacji z nastolatkami (i nie tylko) prowadzi, przez zwolnienia i uważność na tu i teraz, a nie na rozmyślanie o przyszłości czy przeszłości? Wierzymy, że odejście od oczekiwań i języka powinności na rzecz szczerego rozmawiania o tym, co w naszych sercach i co dla nas ważne może w tym znacząco pomóc.

 

By komunikacją z młodymi dorsłymi przebiegała harmonijniej, warto nieraz sięgnąć po wsparcie, czy sprawdzone sposoby zadbania o siebie i komunikację w chwilach wyzwań, a także porozmawiać się z innymi rodzicami nastolatków. Z takim właśnie zamysłem powstały warsztaty „Dorastać z nastolatkiem” gdzie:

  • poznajemy i praktykujemy narzędzia NVC w relacji ze sobą i naszymi nastoletnimi dziećmi,

  • poznajemy najnowszą wiedzę na temat mózgów młodych ludzi i co się zmienia w nich w okresie dojrzewania

  • w oparciu o teorię przywiązania i badania neurobiologów szukamy sposobów na budowanie bezpiecznej więzi w rodzinie

Najbliższe warsztaty 30.06-1.07 w przestrzeni online by mogły wesprzeć rodziców z różnych zakątków kraju i nie tylko. Dla nas te warsztaty i wzmacnianie „mięśni empatycznego kontaktu” ze sobą i nastolatkami jest zmienienie bardzo ważne, bo nie tylko pomaga w budowaniu solidnych fundamentów relacji z naszym dzieckiem na przyszłość, lecz wspiera nastolatki w rozwijaniu świadomości siebie i pełniejszym korzystaniu ze swojego potencjału.

Dorastać z nastolatkiem

FreshMail.pl
 

Wyrażam zgodę na prze­twa­rza­nie po­da­nych powyżej danych w celu otrzy­my­wa­nia new­slet­tera od NVCLab.pl. Wiem, że w każdej chwili mogę swoją zgodę wycofać. Twoje dane są u nas bezpieczne, nie przekażemy ich nikomu.

FreshMail.pl
 

Wyrażam zgodę na otrzy­my­wa­nie new­slet­tera od NVCLab.pl. Wiem, że w każdej chwili mogę swoją zgodę wycofać. Twoje dane są u nas bezpieczne, nie przekażemy ich nikomu.

FreshMail.pl
 

Subscribe to our newsletter

Get updates direct to your inbox.

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

FreshMail.pl