Rezyliencja – jak praktyka, zgodna z wiedzą o mózgu, może nam pomóc w chwilach wyzwań?

Rick Hanson, neuropsycholog, nauczyciel medytacji i twórca Treningu Pozytywnej Neuroplastyczności, swoją nową książkę „Rezyliencja” rozpoczyna od przedstawienia 3 aspektów, które kształtują nasze życie: wyzwania, nasze słabości i zasoby wewnętrzne.

To jak będziemy sobie radzić z wyzwaniami, jak zaopiekujemy się naszymi wrażliwościami i jakimi dysponujemy zasobami wpłynie na jakość naszego życia.

Każdy z tych aspektów możemy rozpatrywać w 3 wymiarach: świecie zewnętrznym, w naszym ciele i umyśle.

Kiedy zestawimy 3 aspekty z 3 wymiarami – powstanie 9 obszarów, w których mamy wpływ na jakość naszego życia. Według nas, w ten przejrzysty i klarowny sposób pokazuje obszary, którym warto przyjrzeć się w swoim życiu i świadomie wybrać, jak chcemy się nimi zaopiekować.

 

WYZWANIA, NASZA DELIKATNOŚĆ, ZASOBY

 

WYZWANIA

NASZA DELIKATNOŚĆ

ZASOBY

ŚWIAT ZEWNĘTRZNY

CIAŁO

UMYSŁ

TU MOŻEMY PRACOWAĆ

 

Możemy chcieć wpływać na WYZWANIA tak samo, jak możemy chcieć zmieniać, a czasem wspierać, naszą DELIKATNOŚĆ, a jednak to właśnie świadome rozwijanie zasobów ma w sobie, według autora książki, wielką moc.

 

Rick Hanson w swojej książce skupia się na ostatnim obszarze – pracy na zasobach naszego umysłu, ponieważ jest przekonany, że na ten właśnie obszar mamy największy wpływ. Budowanie zasobów wewnętrznych wpływa na naszą odporność i elastyczność psychiczną, dzięki czemu łatwiej nam radzić sobie z wyzwaniami życia.

 

Czym są zasoby wewnętrzne, o których pisze Hanson?

To korzystne dla nas stany umysłu takie jak: spokój, zadowolenie, siła, cierpliwość, pozytywne nastawienie, życzliwość dla siebie i innych, empatia, poczucie własnej wartości, radość, satysfakcja, współczucie, determinacja i wiele wiele innych.

 

„Zasoby mentalne takie, jak determinacja, poczucie własnej wartości i życzliwość stanowią o naszej rezyliencji: umiejętności radzenia sobie z przeciwnościami i stawiania czoła wyzwaniom, na drodze do pojawiających się  możliwości.” Rezyliencja nie tylko pomaga nam uporać się ze stratą i traumą. Prawdziwa rezyliencja sprzyja dobrostanowi, jak również szczęściu, miłości i pokojowi, które leżą u jego podstaw. Co niezwykłe, w miarę internalizowania doświadczeń dobrostanu budują się wewnętrzne siły, które z kolei zwiększają rezyliencję. Dobrostan i rezyliencja pobudzają się nawzajem na zasadzie spirali.” pisze Rick Hanson.

 

Chcąc doprecyzować obszar swojego świadomego wpływu, warto zadać sobie pytanie:

 

Co chcę rozwijać w sobie na tym etapie życia, a może zawsze?

To ważne pytanie, które skieruje Twoje działania we właściwym kierunku. Warto też wiedzieć jak rozwijać, potrzebne nam zasoby? Jakie sposoby działają na Ciebie, co służy Ci lepiej a co mniej?

 

Poznając siebie coraz lepiej, swoją delikatność, swoje zasoby, możemy wybrać  odpowiednie sposoby dbania o jakość życia. Według nas, kluczowe jest branie odpowiedzialności za siebie i  za to, co chcemy w sobie budować. A rozwijamy to, nie przez nowe idee, tylko nowe doświadczenia (jak mówi Rick Hanson).

 

Doświadczenia mózgu

 

Nasz mózg uczy się na doświadczeniach. Dzięki zjawisku neuroplastyczności, doświadczenie aktywuje obwody neuronalne i kiedy są one aktywowane, w sposób powtarzający się, zmieniają strukturę mózgu i dzięki temu wpływają na jakość naszego życia.

Jeśli pragniemy spokoju i każdego dnia będziemy doświadczać małych chwil spokoju, po jakimś czasie mózg, będzie  aktywował częściej obwody odpowiedzialne za doświadczenie spokoju.

Jeśli zbudujemy w mózgu obwody, które będą aktywować korzystne dla nas stany umysłu, to dzięki temu, nasze doświadczenia (nawet trudne), będą się zmieniać w sposób automatyczny.

Dobrą metaforą tego zjawiska jest kamień na ognisku, na który spada płatek śniegu i od razu się przemienia – z płatka w wodę, a potem w parę.

Nasze zasoby wewnętrzne, nasza świadomość, może od razu zmieniać doświadczenia, które nas spotykają.

 

Brzmi to może na początku jak coś skomplikowanego. W istocie jest to prosta zasada – to na czym skupiamy uwagę, na co dzień, staje się trwałą strukturą w mózgu i wpływa na nasze życie.

Nasz wpływ na pozostałe aspekty naszego życia jest dość ograniczony. Wyzwania często pojawiają się bez naszego udziału, a nasze wrażliwości potrzebują wiele uwagi i pracy, a czasem pozostają z nami na zawsze.

 

Rick Hanson (razem z Forrestem Hansonem) w książce „Rezyliencja. Jak ukształtować fundament spokoju, siły i szczęścia” podaje nam proste praktyki jak, w sposób aktywny, kształtować jakość własnego życia i jak skorzystać z odkryć neuronauki, aby w obliczu trudności doświadczać spokoju, zadowolenia i więzi – trzech najważniejszych potrzeb ludzkiego mózgu.

 

Kluczową praktyką podawaną przez Ricka Hansona jest bycie po swojej stronie. Niejednokrotnie nawykowo obdarzamy innych, nieraz zupełnie obce osoby większym ciepłem i życzliwością niż samych siebie. Dla wielu z nas okazywanie sobie ciepła, współczucia i zrozumienia jest wyzwaniem.

Tak jak pisze R. Hanson – by rozwijać dany zasób, np. bycie po swojej stronie, potrzebna jest praktyka. Może być krótka, ale systematyczna.

„Kluczem w rozwijaniu jakiegokolwiek zasobu psychologicznego, w tym także i współczucia, jest powtarzanie jego doświadczenia, które doprowadzi do trwałych zmian w strukturze nerwowej ..”

 

Mamy dla Ciebie propozycję krótkiej (choć według nas i osób, z którymi pracujemy) mocnej praktyki:

Na koniec dnia podaruj sobie chwilę spokoju, kiedy nikt przez 3-5 minut nie będzie Ci przeszkadzał. Usiądź wygodnie, weź kilka świadomych wdechów, a następnie podążaj za poniższą instrukcją Ricka Hansona:

 

„Przywołaj chwilę, w której stanąłeś po czyjejś stronie: na przykład dziecka, którego broniłeś, przyjaciela, któremu dodawałeś otuchy lub starzejącego się rodzica z problemami zdrowotnymi. Przypomnij sobie, jak czułeś to w swoim ciele – w ustawieniu ramion, w wyrazie twarzy. Przypomnij sobie niektóre swoje myśli i uczucia – być może troski, determinacji, a nawet ogromnego przejęcia.

Następnie, wiedząc jak to jest, gdy się stanie po czyjejś stronie, przybierz tę postawę wobec siebie. Poczuj, że jesteś swoim własnym sprzymierzeńcem, kimś, kto będzie o ciebie dbał, pomagał ci, chronił cię. Zdaj sobie sprawę z tego, że masz prawa i potrzeby, które mają znaczenie.

To normalne, że pojawią się przy tym inne reakcje, takie jak niskie poczucie własnej wartości. Po prostu je zauważ i uwolnij się od nich, a następnie powróć do uczucia, towarzyszącego życzeniu sobie jak najlepiej. Skup się na tym doświadczeniu i pozostań z nim przez kilka oddechów, albo dłużej.”

Z serca polecamy nową książkę naszego nauczyciela Ricka Hansona „Rezyliencja”,  dostępna po polsku od 10.10.2018.

 

Joanna Berendt i Anna Andrzejewska (Centrum Neuro-Integracji MIND)

FreshMail.pl
 

Wyrażam zgodę na prze­twa­rza­nie po­da­nych powyżej danych w celu otrzy­my­wa­nia new­slet­tera od NVCLab.pl. Wiem, że w każdej chwili mogę swoją zgodę wycofać. Twoje dane są u nas bezpieczne, nie przekażemy ich nikomu.

FreshMail.pl
 

Wyrażam zgodę na otrzy­my­wa­nie new­slet­tera od NVCLab.pl. Wiem, że w każdej chwili mogę swoją zgodę wycofać. Twoje dane są u nas bezpieczne, nie przekażemy ich nikomu.

FreshMail.pl
 

Subscribe to our newsletter

Get updates direct to your inbox.

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

FreshMail.pl