Zaznacz stronę

Komunikacyjne zamieszanie w czasie pracy zdalnej może się okazać naturalną częścią naszego zawodowego życia. W mailach i komunikatorach pojawia się pole do interpretacji. Bywa trudno czytać niektóre wiadomości, w głowie pojawia się zamęt, szum, w ciele dyskomfort. Czasami tracimy pewność, czy jesteśmy rozumiani, brani pod uwagę, a niekiedy nawet może pojawić się niepokój o to, czy jest dla nas jeszcze miejsce w zespole i czy nie szykuje się zwolnienie.

To, co sobie dodajemy do treści maili czy innych komunikatów w czasie pracy zdalnej nie musi być wcale prawdą. I najczęściej nie jest prawdą, ale naszą interpretacją na temat osoby, treści, intencji. Wydaje nam się, że wiemy przecież, bo to oczywiste, o co tej osobie chodziło.

Jednak interpretacje zwykle nie są zgodne z intencją nadawcy. Albo tylko w niewielkim stopniu.
Możemy myśleć, że ktoś jest złośliwy, a on się śpieszył i nie dość jasno wyraził, na czym mu zależy.
Albo że się czepia, a on był zaskoczony i chciał dowiedzieć się więcej.

Pamiętaj, że zawsze możesz sprawdzić, zapytać, o co chodziło. Poprosić o wyjaśnienie lub ujęcie sprawy innymi słowami. To naturalne pytanie, prosta prośba, gdy chcemy zadbać o dobre relacje w zespole. Na takie sprawdzanie możemy się umówić całym zespołem. By zanim odpowiemy – sprawdzić.

 

Brakujące ogniwo, naturalne relacje w pracy

 

Nie mamy czasu na wspólną kawę, pogawędkę o dzieciach czy podróżach. Nie mamy możliwości patrzeć na siebie, w oczy, na reakcje. Trudniej zauważyć, że ktoś ma problemy lub jest radosny.
Brak tych drobnych wymian oddala nas od siebie. I łatwiej o interpretacje komunikatów, które nie są zgodne z intencjami nadawcy.

Nasza relacja rozluźnia się, a nasz mózg przez setki tysięcy lat uczył się skupiać na niebezpieczeństwach. Więc i teraz skupia się na tym, co trudne i co nie działa w naszych kontaktach, a nie na tym, co działa. Zapominamy więc, że ta osoba żartuje, śpiewa czy robi nieziemsko pyszną kawę, a skupiamy się tylko na tym, że zbitka słów z ostatniego maila była dla nas trudna. Stąd idziemy dalej do kolejnych myśli i interpretacji na temat tej osoby i naszej relacji, myśląc np. że nas nie lubi, jest złośliwy, chce mi udowodnić coś, pokazać, dąży do zwolnienia mnie lub do przejęcia mojego stanowiska – nakręcające się myśli bardzo szybko się rozwijają i nieraz obejmują cały nasz świat. Nawet wówczas, gdy ich początkiem było tylko jedno zdanie.

Dlatego warto się zatrzymywać i przypominać sobie dobre momenty z naszej współpracy. Oraz zatrzymywać myśli i interpretacje, jeśli zaczynają się nakręcać.

 

Empatia

 

W relacjach i trudnych momentach świetnie sprawdza się empatia. Nie musi być wyrażona do tej osoby, możemy skupić się tylko na sobie, kontaktując się ze swoim ciałem, sygnałami, które wysyła, uświadamiając sobie uczucia i potrzeby, które teraz pojawiają się w naszym życiu. Ze świadomości potrzeb możemy – poczuć ulgę, zadbać o swoją potrzebę, zatroszczyć się o relację, poprosić o coś drugą osobę.

Możemy także po cichu, w myślach – obdarzyć empatią drugą osobę. Takie zastanowienie się przez chwilę, co teraz być może czuje ta osoba i czego być może potrzebuje, może pomóc nam zobaczyć w niej człowieka. Nie agresora, kogoś, kto jak zawsze się wymądrza, pisze głupoty, atakuje, tylko Franka, który jest zaniepokojony, bo bardzo zależy mu na efektywności i chciałby, aby sprawy nieco szybciej posuwały się do przodu.

Jest różnica?

Dla nas ogromna i dlatego polecamy Ci empatię, jako ważny krok w drodze do budowania porozumienia i bliskości w zespole – nawet na odległość.

 

Kilka prostych zasad, które mogą ułatwić współpracę:

 

1. pamiętaj, że każdy z nas robi tyle, ile w danym momencie może
2. nie zakładaj złych intencji, każdy człowiek stara się zadbać o swoje potrzeby, tylko nie zawsze potrafi znaleźć dobry do tego język
3. nasze konflikty są tylko na poziomie strategii, potrzeby mamy takie same, są uniwersalne. Oznacza to, że zawsze możemy się dogadać i znaleźć porozumienie.
4. sprawdzaj, czy dobrze rozumiesz, zanim się zdenerwujesz
5. nie zakładaj, że wiesz, co druga osoba chciała osiągnąć, nie znasz jej historii ani pomysłów
6. daj sobie chwilę na oddech, empatię i sprawdzenie swojego ciała, zanim zareagujesz na trudny komunikat
7. spróbuj empatycznie pozgadywać uczucia i potrzeby innych osób.

Po więcej zapraszamy:
https://nvclab.pl/nvc-w-relacjach-zawodowych/

https://nvclab.pl/nvc-w-relacjach-zawodowych/