Nasz mózg ma skłonność negatywną. To oznacza, że częściej skupia się na tym co jest nie tak, czego brakuje i czym można się martwić. Ten potrzebny do przetrwania proces obniża niestety jakość naszego życia. Stajemy się wtedy coraz bardziej niespokojni, niezadowoleni i wyobcowani. Antidotum dla tego niekorzystnego procesu może być praktyka, którą proponuje Rick Hanson, twórca Treningu Pozytywnej Neuroplastyczności. Praktyka ta daje nam swego rodzaju „super moc”.

 

Mózg uczy się cały czas na dobre czy na złe. Mamy moc ukierunkowania tego procesu na naszą korzyść.

Dzięki doświadczeniu możemy zmieniać mózg na lepsze, który z kolei wpływa na nasz umysł czyli na myśli, emocje, nastroje i odczucia, a tym samym, na nasze reakcje i relacje.

Jeśli poznasz ten proces, oparty o neuroplastyczność mózgu, to łatwiej będzie Ci budować wewnętrzne zasoby, takie, które uznasz za korzystne.

 

Cokolwiek pragniesz rozwijać w sobie, będziesz mieć narzędzia do zastosowania. Ta umiejętność zamiany chwilowych, korzystnych stanów (doświadczeń) w trwałe  struktury mózgu jest właśnie „super mocą”.

Kluczem do procesu trwałej wewnętrznej zmiany jest doświadczenie. To właśnie na doświadczeniu uczy się mózg. Co więcej, dzięki powtarzaniu korzystnego doświadczenia możemy zwiększyć swoją odporność na wyzwania, zbudować wewnętrzny spokój, radość, siłę czy inne zasoby potrzebne do życia pełnią. Aby mieć więcej spokoju w życiu, potrzebujemy mieć więcej doświadczeń spokoju i zainstalować je w struktury mózgu. Może to brzmi skomplikowanie, a jednak to bardzo proste, krótkie i skuteczne praktyki.

 

Na początek zapraszamy Cię do krótkiego doświadczenia zatrzymania. To z pozoru banalne przeżycie, powtarzane przez 20 sekund kilka razy dziennie po kilku tygodniach przyniesie Ci więcej spokoju.

Tak właśnie mózg uczy się pozytywów. Na częstych codziennych przeżyciach, na których skupiamy uwagę i które doceniamy. Nie potrzeba niezwykłych sytuacji. Wystarczy chwila pauzy, aby nauczyć mózg poczucia spokoju.

 

Dlatego nie wystarczy czytanie artykułu, który poda Ci kolejną metodą na zabieganie . Spróbuj dać sobie chwilę na doświadczenie.

Oto nasza propozycja – przeczytaj krótką instrukcje poniżej i przerwij czytanie tekstu. Daj sobie moment na ćwiczenie. Potem wróć do czytania.

 

Ćwiczenie:

Usiądź na chwilę i weź 3-4 świadome oddechy. Rozluźnij, jeśli  możesz ramiona i szyję. Zauważ gdzie doświadczasz swojego oddechu.

Sprawdź  tu i teraz jak się ma Twoje ciało.

Zaproś siebie do bycia z tym momentem, a nie z planem co zaraz trzeba zrobić.

Pozwól sobie poczuć oddech w brzuchu, wypełnić go ciepłem i życzliwością do siebie. Tu i teraz nic nie musisz. Jesteś ze sobą.

Być może pojawiają się w Twojej głowie jakieś myśli, oceny, osądy. Coś na kształt „ależ to niepoważne”, „,przecież tyle rzeczy muszę jeszcze ogarnąć”.

Nie oceniaj tych myśli, nie tłum ich. Zauważ i pozwól by popłynęły sobie jak obłoki  na niebie umysłu. Masz taką możliwość. Możesz wybrać czym będzie się zajmował Twój umysł.

Daj sobie kilkanaście sekund lub minutę na zatrzymanie. Na czyste doświadczanie tego co się dzieje w tobie. Otwórz się na nie i uciesz się nim (ten etap docenienia jest niezwykle ważny, nie pomijaj go).

Teraz zrób ćwiczenie tak długo jak masz ochotę – 20 sekund, minutę.

 

Jedno takie doświadczenie nie spowoduje zmian w mózgu, ale jeśli będziesz je praktykował każdego dnia, to wdrukuje się w mózg i łatwiej i częściej będziesz miał dostęp do spokoju.

 

W obecnym świecie, gdzie bodźców jest niemal nieskończoną ilość i rzeczy dzieją się niezwykle szybko, brakuje nam momentów na świadomą obecność. Świadomie odczuwanie wdechu i wydechu.

Jeśli chwila po chwili ćwiczymy się w narzekaniu, widzeniu tego co zrobiliśmy my lub inni niedobrze stajemy się w tym mistrzami. Mamy mózg wytrenowany w dostrzeganiu negatywów.

Dobra wiadomość jest taka, że możemy to zmienić. Dzięki krótkim chwilom zatrzymania i dostrzeżenia tego, co wzbogaca życie, możemy, krok po kroku, budować szczęśliwy mózg. Może Ci teraz przychodzą myśli: „ale przecież są dni, gdy nie ma niczego dobrego” lub podobne.

Szanujemy te myśli i jednocześni zapraszamy do zbadania. Rozejrzyj się wokół, zobacz kolory, ekran komputera na którym czytasz. Skup się na chwili obecnej. Czyż to, że swobodnie możesz oddychać nie jest już dobrym powodem do ucieszenia się? A to, że dzisiaj ponownie świat obudził się ze słońcem? Lub to, że masz nieograniczony dostęp do wody?

 

Pójdźmy krok dalej

  • Przypomnij sobie sytuację, kiedy zrobiłeś coś co sprawiło innej osobie przyjemność. Jakie to uczucie wspierać innych, wzbogacać ich życie?
  • A teraz poszukaj sytuacji kiedy ktoś zrobił coś co Ci pomogło, co sprawiło Ci przyjemność? Nie koniecznie wielką, niezapomnianą, ale właśnie taką drobną małą?

 

Niemal każdego dnia zdarzają nam się dziesiątki takich małych sytuacji, a my przechodzimy nad nimi do porządku dziennego. Uważamy je za trywialne. Neurobiologia dowodzi, że tak nie jest.

Na początek zapraszamy Cię do praktyki widzenia tych momentów i cieszenie się nimi. To mogą być mikro chwile.

Ktoś poda mi bilet który upadł w autobusie. Ktoś uśmiechnie się gdy potrącisz go siatką z zakupami.

W praktyce pozytywnej neuroplastyczności możemy przejść dalej, do budowania pożądanych wewnętrznych zasobów, a z czasem do pracy z negatywami i „starymi bólami”.

Poznanie mechanizmów zmiany na lepsze naszego stanu emocjonalno-mentalnego pomaga też w utrzymaniu zdrowia fizycznego.

 

My mówimy, że bardzo warto.

Właśnie takie krótkie praktyki są podstawą „super mocy” – czyli nauczenia się jak zmieniać mózg, a tym samym siebie na lepsze.

Używając słowa „lepsze” nie mamy na myśli porównywania się, a jedynie  intencje rozwoju i wzrostu. Wybierania tego co dla nas korzystne i zmierzania najkrótszą drogą do zbudowania obwodów neuronalnych, które są podstawą pożądanych trwałych cech.

Czy potrzebujesz pewności siebie czy wytrwałości, spokoju czy radości twój system nerwowy może być twoim sprzymierzeńcem.

Zapraszamy do wzięcia udziału w dwudniowym Treningu Pozytywnej Neuroplastyczności wg Ricka Hansona, w ramach Studium Relacji – całościowego programu opartego o NVC i neurobiologię.

Autorki i prowadzące są jedynymi w Polsce trenerkami tej metody opartej o wyniki badań neurobiologicznych.

 

Dołącz do kursu STUDIUM RELACJI z samym sobą i innymi

 

Autorzy artykułu: Joanna Berendt i Anna Andrzejewska

FreshMail.pl
 

Wyrażam zgodę na prze­twa­rza­nie po­da­nych powyżej danych w celu otrzy­my­wa­nia new­slet­tera od NVCLab.pl. Wiem, że w każdej chwili mogę swoją zgodę wycofać. Twoje dane są u nas bezpieczne, nie przekażemy ich nikomu.

FreshMail.pl
 

Wyrażam zgodę na otrzy­my­wa­nie new­slet­tera od NVCLab.pl. Wiem, że w każdej chwili mogę swoją zgodę wycofać. Twoje dane są u nas bezpieczne, nie przekażemy ich nikomu.

FreshMail.pl
 

Subscribe to our newsletter

Get updates direct to your inbox.

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

FreshMail.pl