Zaznacz stronę

Zastanawiałeś się kiedyś, na co w życiu masz wpływ? Co leży w Twojej gestii, a co od Ciebie nie zależy? Obserwując naszych klientów i uczestników warsztatów, mamy wrażenie, że wielu osobom potrzeba jasności w tym temacie?

  

W chwili obecnej, w czasach pandemii, wiele z tych aspektów życia, które do tej pory myśleliśmy, że podlegają naszej kontroli, dzień po dniu weryfikuje się i okazuje się, że nie zależą od nas. Ta weryfikacja i spotkanie się z nową rzeczywistością nieraz bywa trudne. Są też takie rzeczy na które mamy wpływ, lecz często odpowiedzialność przerzucamy na innych, mówiąc np. „przez Ciebie się złoszczę”, „przez Ciebie znowu się niepokoję”. Są też takie na które nie mamy wpływu, a wydaje nam się, że zależą od nas. I tymi aspektami w tym artykule się zajmiemy dokładniej.

 

W Porozumieniu bez Przemocy witamy nasze uczucia i tratujemy je jako informacje – drogowskazy do naszych potrzeb, czyli jakości, które cenimy. Bliższe niż wymienione powyżej „przez Ciebie się złoszczę”, „przez Ciebie znowu się niepokoję”, byłyby naszym sercom i podejściu NVC  stwierdzenia:

  • „Kiedy powiedziałeś rano, że wyprowadzisz psa do południa, a jest 13 i pies nie był na dworze, to czuję złość, bo zależy mi na dotrzymywaniu umów i dbaniu o siebie nawzajem w naszym domu (w tym o naszego psa). Czy możesz teraz wyprowadzić psa, a potem porozmawiać o tym, jak możemy skuteczniej się informować i umawiać, by unikać takich sytuacji? Co Ty na to?”
  • „Gdy powiedziałam Ci, że ciepły obiad jest na stole i poprosiłam byś teraz przyszła, a Ty powiedziałaś, że przyjdziesz zaraz i przyszłaś po 15 minutach, to poczułam niepokój i smutek, bo ważne dla mnie jest efektywne wykorzystywanie naszych zasobów (np. ciepłego obiadu na stole). Dlatego chciałabym doprecyzować jak Ty i ja rozumiemy słowo „zaraz” i też porozmawiać jak możemy skuteczniej i dla ciebie i dla mnie komunikować się, gdy wołam Cię na obiad. Kiedy miałabyś przestrzeń na taką rozmowę?

 

Przerzucanie odpowiedzialności za swoje uczucia na innych nie tylko utrudnia komunikację, bo zwiększa szanse na opór, bunt czy atak, lecz również pozbawia nas sprawczości w obszarze, na który mamy wpływ. Gdy damy uwagę naszym uczuciom możemy dotrzeć do potrzeb do tego, co cenimy w relacjach, za czym tęsknimy, jakich jakości chcielibyśmy więcej doświadczać w relacjach. Wiedząc to, możemy zacząć o to dbać – formułując konkretną prośbę do siebie lub do innych.

 

Prośby typu „czy możesz być bardziej odpowiedzialny?” lub „czy możesz mieć większy wzgląd na innych?” nie dają nam wielkich szansa na zadbanie o swoje potrzeby. Brakuje w ich konkretu – informacji co konkretnie miałaby zmienić druga osoba, zrobić lub powiedzieć, byśmy mogli mieć zaspokojoną naszą potrzebę. Konkretna prośba daje nam i osobie do której ją kierujemy, jasność co konkretnie ważne jest by zrobić. W prośbie „bądź odpowiedzialny” nie wiadomo dokładnie, o co chodzi, czy o ilość przypomnień, czy czas między spacerami psa, czy sposób komunikacji.

 

W praktyce często trudno nam być w kontakcie ze sobą, mieć dostęp do wewnętrznych zasobów. Do kompetencji nawet wyćwiczonych dzięki NVC np. rozróżniania:

  • ocen od faktów,
  • uczuć rzekomych od uczuć,
  • strategii od potrzeb czy żądań,
  • pobożnych życzeń od konkretnych próśb.

 

Aby było nam łatwiej dogadać się ze sobą i z innymi, pomocne mogą być sprawdzone sposoby samoregulacji i wychodzenia ze strefy paniki, walki czy ucieczki i powrotu do siebie.

 

Jeśli nasze zasadnicze potrzeby, w obrębie bezpieczeństwa, satysfakcji i więzi, są zaspokojone, jesteśmy w trybie spokoju, zadowolenia i poczucia przynależności. Ten tryb, Rick Hanson twórca Treningu Pozytywnej Neuroplastyczności, nazywa trybem zielonym. To poczucie bycia „w domu”, bycia OK, gotowości na regenerację, rozwój, naukę, ale też na dbanie o siebie, o podejmowanie decyzji, w zgodzie ze sobą. Tu mamy dostęp do swojego potencjału, kompetencji i silnych stron.

 

Jeśli zasadnicze potrzeby nie są zaspokojone, wchodzimy w tryb czerwony – stresu. Kiedy trudno nam się samo-regulować, zamykamy się, zaczynamy działać  automatycznie, walcząc, uciekając lub zastygając. Szybko wyczerpujemy nasze zasoby energetyczne. Ten stan jest pomocny w chwilach bezpośredniego zagrożenia, ale kiedy trwa zbyt długo, ma niekorzystny wpływ na nasze zdrowie fizyczne i psychiczne oraz na nasze relacje z innymi.

 

Jeśli chodzi o to, na co mamy wpływ – to z pewnością, na siebie w przyszłości. Możemy zbudować kil naszej łodzi, który pomoże nam żeglować nawet w trudnych warunkach. Tym kilem są nasze zasoby wewnętrzne. Takie jak: spokój, radość, zadowolenie, determinacja, siła, odwaga, cierpliwość, poczucie wartości, serdeczność, otwartość, ciekawość, bycie po swojej stronie itp.

 

Im większe wyzwania, tym bardziej potrzebujemy tych zasobów. Nie jest ważne jak ich mamy dużo teraz. Ważne, żeby zacząć je budować. Bo krok po kroku, chwila po chwili, możemy wzmocnić obwody neuronalne w mózgu, odpowiedzialne za te zasoby.

Aby móc reagować w zgodzie z naszymi wartościami, tak aby nasze działania przybliżały nas do zaspokajania potrzeb, z korzyścią dla siebie i innych, potrzebujemy wiedzieć jak wzmacniać nasze zasoby wewnętrzne.

 

Kluczem w tym procesie jest codzienna praktyka wzmacniania obwodów, na których nam zależy. Dobra wiadomość jest taka, że wystarczy tylko chwila, kilka razy dziennie, aby osiągnąć efekt.

 

Najprostszy sposób to praktyka, czyli co najmniej 6 razy dziennie:

  1. Zauważ lub przywołaj, choćby najmniejsze korzystne doświadczenie (np. spokoju).
  2. Zostań z nim przez 30 sekund.
  3. Skup się na tym, co się dzieje w tobie, kiedy doświadczasz np. spokoju.
  4. Uciesz się i zauważ, że ta mała chwila ma znaczenie, nie tylko ze względu na to, że jest teraz przyjemnie, ale dlatego że dzięki niej wzmacniasz siebie na przyszłość.

 

Jeśli jest Ci trudno zacząć samemu i potrzebujesz sprawdzonych praktyk, które Ci w tym pomogą, zapraszamy do dołączenia do naszego kursu „Tylko Chwila, Neuro-Kurs Szczęścia”. Przez 28 dni, w cenie 1 kawy, dostaniesz garść teorii oraz  praktyki, które pomogą ci w regularnym budowaniu wewnętrznych zasobów.

 

https://kursy.nvclab.pl/sklep/tylko-chwila-neuro-kurs-szczescia/

FreshMail.pl
 

Wyrażam zgodę na prze­twa­rza­nie po­da­nych powyżej danych w celu otrzy­my­wa­nia new­slet­tera od NVCLab.pl. Wiem, że w każdej chwili mogę swoją zgodę wycofać. Twoje dane są u nas bezpieczne, nie przekażemy ich nikomu.

FreshMail.pl
 

Wyrażam zgodę na otrzy­my­wa­nie new­slet­tera od NVCLab.pl. Wiem, że w każdej chwili mogę swoją zgodę wycofać. Twoje dane są u nas bezpieczne, nie przekażemy ich nikomu.

FreshMail.pl
 

Subscribe to our newsletter

Get updates direct to your inbox.

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

FreshMail.pl