Kiedy jesteśmy młodzi nasz umysł jest jak szeroki widnokrąg. Krajobraz z łąkami, lasami, dolinami, bagnami, jeziorami, plażami, jaskiniami i stromymi zboczami.

Wszystko jest otwarte do przeżycia, zbadania, poznania, wyrażenia.

 

W toku życia, większość ludzi wycofuje się powoli i zawęża obszar, w którym żyje.

Nie odwiedza już mokradeł bólu, jaskiń lęku, morza złości czy jeziora smutku. Gromadzi doświadczenia, z których wynosi wniosek – nie chodź tam, zamknij ten obszar. Kiedy tam wejdziesz, wpakujesz się w kłopoty. Czasem decyzja o unikaniu takich miejsc jest świadoma a czasem nie.

W rezultacie żyjemy na bardzo ograniczonym, płaskim i ubogim terytorium, gdzie mamy przekonanie, że właśnie tu będzie dla nas najlepiej. Tylko czy tak jest naprawdę? Czy to na pewno długoterminowo najlepsze dla nas rozwiązanie?

 

Cena jest wysoka

 

Oczywiście potrzebujemy samo-regulacji. Nie wszystkie terytoria są nam potrzebne. Nie każda myśl czy emocja w konkretnej sytuacji jest dla nas korzystna. Niektóre bolesne doświadczenia potrzebują dużo czasu i ciepła, aby być uleczone.

U podstaw tego mechanizmu,  zawężania obszarów w których bywamy, leży dobra intencja dbania o siebie, ochrony itp.

Jednak ten proces ma swoją cenę. Jeśli tłumimy emocje, zaprzeczamy obecności bólu, odpychamy czy walczymy z jakimiś swoimi wewnętrznymi częściami, zaczynamy czuć się odcięci od samego siebie, nieobecni we własnej skórze. Trochę jakbyśmy byli bez domu. Brak nam witalności i motywacji.

Dodatkowo nie da się selektywnie odczuwać emocji. Jeśli zamkniemy się na wrażliwość – czyli na zdolność widzenia całego krajobrazu, to owszem będziemy mniej podatni na np. smutek czy ból, ale też znieczulimy się na radość, zadowolenie, lekkość, odwagę itp.

 

Efektywność?

 

Taki proces zmniejsza też efektywność naszych działań i relacji, w domu i w pracy. Na dłuższą metę obniża nasz dobrostan emocjonalny i zdrowotny. Łatwo w takiej sytuacji o wypalenie, przygnębienie, stany niepokoju lub niestabilność emocjonalną.

Każde wyjście poza ten obszar jest wtedy dla nas źródłem stresu.

Życie niesie ze sobą wiele sytuacji, które nie są zgodne z naszymi oczekiwaniami, a my nie mamy narzędzi, ani doświadczenia, jak przechodzić przez nie, bez wyczerpywania sił i reagowania „walcz, uciekaj lub zastygnij”. Bez zamykania stopniowo, coraz to większych obszarów naszego wewnętrznego krajobrazu.

 

Powrót na łąkę pełną… deszczu?

 

Jak wrócić do tych części, które odcięliśmy od siebie? Jak włączyć je i cieszyć się bogactwem życia, zamiast wkładać energię w pozostawanie na ograniczonym terenie i niepotrzebnie przeżywać stres?

Jest wiele metod, które pomagają „zdrowo” przeżywać trudne chwile tak, aby nie powodowały zawężania naszego okna tolerancji, gdzie czujemy się jak w domu, reagujemy z miejsca spokoju i równowagi i z poczuciem siły przechodzimy przez wyzwania.

 

Jedną z nich jest praktyka zaproponowana przez Michelle McDonald, i zaadaptowaną przez Ricka Hansona, twórcę Treningu Pozytywnej Neuroplastyczności.

W języku angielskim cztery kroki tej praktyki tworzą akronim RAIN (deszcz).

 

R (recognize) – Rozpoznaj

Zauważ, co jest, co czujesz, np. irytację, niepokój. Na razie nic nie zmieniaj. Bądź z tym, co się pojawiło, co jest obecne. Spójrz z perspektywy, zamiast od razu reagować z tego miejsca zdenerwowania. Bez wchodzenia w opowieść o danej sytuacji, nazwij swoje odczucia np. „myśli o tym, że ktoś jest winny”, „ciało drży”, „ból”, „chce mi się płakać”.

 

A (accept) – Zaakceptuj

Uznaj, że doświadczasz tego, co się w Tobie teraz dzieje. Nawet jeśli nie jest przyjemne. Okaż sobie szczerość – zostań z tym, co jest w Tobie żywe, bez próby zmiany (unikania, walki czy znieczulania się). Spróbuj okazać sobie współczucie z powodu trudnego doświadczenia, zamiast krytycyzmu. Nie dodawaj sobie trudności.

 

I (investigate) – Zbadaj

Spróbuj podejść do tego przeżycia z ciekawością, troską i otwartością. Nie potrzebujesz rozważań intelektualnych. Po prostu zauważ aspekty doświadczenia (myśli, emocje, odczucia w ciele). Sprawdź, czy pod dominującymi odczuciami są jakieś bardziej subtelne, np. pod złością może jest lęk. Sprawdź jakie ważne potrzeby są źródłem tych odczuć (np. bezpieczeństwa, bycia wziętym pod uwagę).

Pomocne mogą być pytania: W co wierzę w tej sytuacji?

Jakiego miejsca doświadczam? O co ważnego te emocje, myśli chcą dla mnie zadbać? Czego potrzebuję? Jest OK jeśli pojawią się jakieś wglądy i jednocześnie staraj się pozostać w kontakcie z „surowym” doświadczeniem, bez głębokiej analizy. Eksploruj z życzliwością.

 

N (not-identify) – Nie identyfikuj się

Nie utożsamiaj się z danym odczuciem (myślą, emocją). Nie przywiązuj się do niego. A w zamian zauważ, że każdy element doświadczenia przepływa jedynie przez przestrzeń twojego umysłu. Zauważ też strumień doznań zmysłowych (obrazy, dźwięki, zapachy, wrażenia dotykowe, smaki). Spróbuj jednocześnie poczuć to, co się dzieje w ciele (napięciu, drżeniu) i przestrzeń świadomości, w której wszystkie te elementy się wydarzają. Ta przestrzeń jest spokojna i nie poruszona niczym, co w niej się pojawia.

 

Praktyki związane z ćwiczeniem się w doświadczaniu przestrzeni świadomości są niezwykle ważne dla naszego zdrowia psychicznego.

Jak powiedziała Tara Brach; „To czego nie możemy objąć miłością staje się naszym więzieniem”. Bycie z tym co jest jest, to jedną z podstawowych praktyk zmniejszania stresu i samo-regulacji. Dodatkowo warto również stosować aktywne praktyki, które będą budować nasze wewnętrzne zasoby, abyśmy rozwijali się, zwiększali swoją odporność na wyzwania codziennego życia i budowali stabilną podstawę spokoju, zadowolenia i więzi z innymi (np. Praktyki Pozytywnej Neuroplastyczności).

 

Jeśli pragniesz poznać więcej, prostych i skutecznych praktyk zmniejszania poziomu stresu dołącz do kursu on-line „Kieszonkowy Kurs Oswajania Stresu”, który rusza już we wrześniu.

Zapisz się, dowiedz się więcej:

https://nvclab.pl/kieszonkowy-kurs-oswajania-stresu/

 

Autorki:

Anna Andrzejewska i Joanna Berendt (jedyne w Polsce nauczycielki Treningu Pozytywnej Neuroplastyczności wg Ricka Hansona). Współtworzą Centrum Neuro-Integracji MIND (www.neuro-integracja.pl)

 

 

FreshMail.pl
 

Wyrażam zgodę na prze­twa­rza­nie po­da­nych powyżej danych w celu otrzy­my­wa­nia new­slet­tera od NVCLab.pl. Wiem, że w każdej chwili mogę swoją zgodę wycofać. Twoje dane są u nas bezpieczne, nie przekażemy ich nikomu.

FreshMail.pl
 

Wyrażam zgodę na otrzy­my­wa­nie new­slet­tera od NVCLab.pl. Wiem, że w każdej chwili mogę swoją zgodę wycofać. Twoje dane są u nas bezpieczne, nie przekażemy ich nikomu.

FreshMail.pl
 

Subscribe to our newsletter

Get updates direct to your inbox.

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

FreshMail.pl