Czyż nie byłoby wspaniale mieć w życiu więcej spokoju, lekkości i szczęścia? Jak jednak to osiągnąć mają przepełnione grafiki, szybkie tempo życia i wielość ról oraz zadań? Czekanie na moment aż to wszystko minie i wtedy to już na pewno będzie spokojnie nie jest optymalną w naszym przekonaniu strategią. W obecnych czasach stres jest i będzie, a wyzwanie polega nie jak go wyeliminować tylko zrozumieć i oswoić.

 

Kilka słów o tym jak działa nasz mózg

Ludzki organizm jest niezwykle fascynującym systemem organów i układów wzajemnie na siebie wpływających i współpracujących ze sobą. Za każdym razem gdy uświadamiamy sobie ogrom i złożoność procesów, które w naszym organizmie zachodzą niemal niezauważalnie czujemy wdzięczność i ciekawość i pewnie dlatego chcemy krok po kroku zrozumieć jak działa nasz system zwiadowczy czyli mózg, po to by tą wiedzę wykorzystać w dbaniu o większy spokój i szczęście w życiu.

Zacznijmy od tego, że neurony czyli komórki układu nerwowego nieustanie przetwarzają informację i przekazują je innym układom i organom. Neurony łączą  się z innymi neuronami tworząc niezwykle złożone sieci  neuronalne.

Chcemy zwrócić Twoją uwagę na to  jak skomplikowany system znajduje się  w czaszkach ludzkich. Neurobiolodzy szacują, iż mamy ok 100 mld neuronów, a każdy z nich tworzy od 1000 do 10.000 połączeń z innymi komórkami układu nerwowego w mózgu co daje nam niemal nieskończoną liczbę stanów w jakich może znajdować się ludzki mózg. Czy nie jest to fascynujące?

To co robisz, myślisz czy czujesz za każdym razem aktywuje określone sieci neuronalne w mózgu. Dobra wiadomość jest taka, że ludzki mózg uczy się na doświadczeniu i dzięki temu niemal przez całe życie może się rozwijać i zmieniać. Neurobiolodzy nazywają tą cechę mózgu neuroplastycznością.

 

To co powtarzamy ugruntowuje się i umacnia

Kiedy wielokrotnie powtarzamy pewne działania, schematy myślowe, wzmocnieniu ulegają ścieżki neuronalne odpowiedzialne za te aktywności. To tak jakbyś przez  rozległa łąkę codziennie wybierał tą samą ścieżkę, po latach chodzenia wciąż tą samą trasą stanie się szeroką wydeptaną drogą. Z biegiem czasu ścieżki neuronalne budują nasze nawykowe schematy działania i myślenia. Zdarzyło Ci się może kiedyś przejechać autem z punktu A do punktu B i nie pamiętać  trasy? Albo odłożyć klucze na ustalone miejsce po wejściu do domu i nie zarejestrować świadomie tej czynności? To, że robimy pewne rzeczy nawykowo czy odruchowo ma swoje konsekwencje.

Dzięki zdolności mózgu do automatyzacji powtarzających się czynności możemy zaoszczędzić wewnętrze zasoby (w tym energię), możemy działać sprawniej i optymalnie bez konieczności na nowo okrywania rzeczy które znamy. W ciągu życia przyzwyczajamy się do tak wielu rzeczy i robimy je machinalnie:  chodzenie, mówienie, jazda samochodem, jedzenie i wiele wiele innych.

 

Są jednak również minusy życia z miejsca ustalonych schematów. Dzień po dniu może to odbierać nam smak i świeżość  życia, możliwość twórczego wpływu na rzeczywistość, kwestionowania przyjętych wzorców (np tych które nam już nie służą) by działać w zgodzie ze sobą.

 

Jak  wyjść z pętli nawykowych schematów.

Jednym z pierwszych kroków na drodze do bardziej świadomego życia jest uważność. Na początku może się wydawać, że praktyka bycia obecnym w danej chwili odciąga nas od ważnych spraw i konstruktywnego działania. A jednak nie.

 

Wszystkie badania na temat uważności niezbicie dowodzą, że uważność realnie pomaga nam być bardziej świadomym, w dokonywaniu wyborów zgodnych z naszymi wartościami i celami. Dzięki uważności jesteśmy też mniej reaktywni i potrafimy reagować na wyzwania z miejsca spokoju i dostatku, zamiast lęku i braku.

 

Ale jak tu nic nie robić!

Praktyka uważności to bycie obecnym w danej chwili z akceptacją i bez oceniania. Nasz mózg uwielbia oceniać, czegoś chcieć lub czegoś unikać. Dlatego na początku będzie mu niewygodnie w momentach kiedy nie mamy nic do zrobienia, oprócz oddechu i zauważania. Wszystko co przychodzi jest takie jakie jest. Nie musimy tego zmieniać. To też wyzwanie, ponieważ mózg cały czas szuka tego co można poprawić czy zmienić i nie lubi nie mieć nic do zrobienia.

Dlatego bez zaskoczenia i z życzliwością zauważmy próby wybicia nas z tego stanu poprzez myśli (np. mam tyle do zrobienia, to jest bezcelowe) emocje (zniecierpliwienie czy znudzenie).

Praktyka zatrzymywania się i uważności kilka razy w ciągu dnia pozwoli nam zyskać bardzo wiele. Pamiętając o korzyściach damy mózgowi motywację do praktykowania.

 

Uważność zmniejsza podatność na stres

Uważność oprócz wymienionych wyżej korzyści dzień za dniem zmniejsza naszą podatność na stres, czyni bardziej odpornymi na wyzwania życiowe. Nasze relacje z innymi ludźmi też na tym skorzystają. Będziemy mniej reaktywni. Będziemy widzieć szerszą perspektywę sytuacji. Mniej będziemy porywani przez destrukcyjne emocje. Będziemy szczęśliwsi niezależnie od okoliczności.

 

Zatrzymaj się w ciągu dnia i zauważ gdzie jesteś. Może na ulicy i właśnie mijasz wielki zielony kwiat. Zauważ jakie ma w sobie odcienie zieleni, jaką ma strukturę na liściach. Daj sobie chwilę by porozkoszować się chwilą obecną. Oddychaj naturalnie. Zauważ co w danej chwili dzieje się w Tobie (myśli, emocje, odczucia w ciele). Przez parę chwil nie miej nic do zrobienia, nic do poprawienia, nic do ocenienia. Wszystko jest takie jakie jest, a Ty jesteś częścią tej chwili.

 

By zaprosić do swojego życia więcej uważności warto pracować z puszczaniem blokad  oddalających nas od chwili obecnej. Są nimi:

  • Generalizowanie – wyciągnie zbyt pochopnych i ogólnych wniosków.
  • Oceny, osądy i interpretacji na temat innych, bez sprawdzonych faktów.
  • Wchodzenie w rolę ofiary i nieustanne obwinianie innych.
  • Dramatyzowanie – rozkręcanie spirali negatywnych myśli.
  • Nieumiejętność nazywania tego co tu i teraz jest ważne.

 

Pomocne w praktyce będzie:
  • Zatrzymywanie się w tym co robimy, aby wziąć kilka oddechów (zanim zareagujesz, coś powiesz czy podejmiesz decyzję).
  • Zwolnienie tempa – dajmy sobie pozwolenie na zrobienie może trochę mniej i może trochę wolniej. Dzięki zwolnieniu będziemy mniej zestresowani i radośniejsi.
  • Praktyka wdzięczności – docenianie tych aspektów życia i ludzi wokół siebie, którzy czynią nasze życie bezpiecznym, radosnym, wartościowym, sensownym.
  • Traktowanie siebie z życzliwością – dzięki temu łatwiej nam będzie praktykować to co zbliża nas do życia w zgodzie z tym co dla nas ważne.

 

Każdego dnia postarajmy się, aby coraz wyraźniej widzieć nasze nawykowe działania i schematy myślenia i z życzliwością zatrzymywać się najpierw dając sobie chwilę na „tylko bycie” i z tego miejsca dokonywać świadomych wyborów.

 

FreshMail.pl
 

Wyrażam zgodę na prze­twa­rza­nie po­da­nych powyżej danych w celu otrzy­my­wa­nia new­slet­tera od NVCLab.pl. Wiem, że w każdej chwili mogę swoją zgodę wycofać. Twoje dane są u nas bezpieczne, nie przekażemy ich nikomu.

FreshMail.pl
 

Wyrażam zgodę na otrzy­my­wa­nie new­slet­tera od NVCLab.pl. Wiem, że w każdej chwili mogę swoją zgodę wycofać. Twoje dane są u nas bezpieczne, nie przekażemy ich nikomu.

FreshMail.pl